В автомобілі передбачена можливість його трансформації під різні завдання, зокрема розвідувальні й медичні
Волонтери одного із вітчизняних благодійних фондів, вивчаючи досвід застосування автотехніки в арміях інших країн, наштовхнулися на опис легкого тактичного автомобіля для оперативного підрозділу виробництва компанії Polaris. Так і надумали створити автомобіль-транспортер переднього краю (ТПК). Основними перевагами такої машини волонтери вважають високу прохідність, легкість, швидкохідність, маневреність, універсальність. Таке авто може перевозити бійців, вантажі та поранених. А ще цей автомобіль має низьку вартість і високу ремонтопридатність за простоти конструкції.
За словами керівника цього волонтерського фонду Іллі Лисенка — натхненника ідеї створення нового легкого евакуаційного транспортера переднього краю, для кожного завдання необхідний свій транспорт. На передовій часто — це броньована техніка. Від точки сортування і стабілізації — повнопривідні реанімобілі. У разі, якщо відстань значна, може бути задіяний спеціальний автобус з великою кількістю ліжко-місць або навіть потяг… А ось як бути, якщо необхідно швидко і досить непомітно «підскочити і підібрати» пораненого?
Технічну частину реалізації проекту взяв на себе колектив однієї фірми з Тарасівки, що на Київщині, на чолі з Андрієм Єленіним.
Технічні характеристики:
Вага: 1180 кг.
Двигун: бензин 1500 см, 75 к.с.
Привід: 4х4, колісні редуктори з блокуваннями.
Вантажопідйомність: 600 кг.
Посадочні місця: 4 + 2 на платформі, 2 + 2 ноші, 3 + 1 ноша, 2 + 400 кг. вантаж.
Швидкість: 85–90 км/год.
Бронювання: захист рухового відсіку параарамідним матеріалом.
Кліренс: 390 мм
— Це евакуатор із поля бою, крім того в нього додані декілька елементів, які роблять це авто універсальним. У концепцію суто медичної машини, з огляду на реалії війни на Донбасі, коли медична машина часто є мішенню для окупантів, були додані можливості встановлення курсового кулемета, інфрачервоного ліхтаря, кулемета обстрілу задньої сфери, кріплення для РПГ, що дозволяє використовувати це авто і як розвідувальне, — говорить Андрій Єленін.
Ще коли цей автомобіль тільки народжувався в задумах і не був оформлений у кресленнях, волонтери відразу вирішили, що при його виробництві необхідно використовувати найдоступніші комплектуючі, щоб у випадку поломки не треба було евакуйовувати автомобіль для ремонту в глибокий тил.
Орієнтиром українським умільцям слугувала лінійка легких бойових позашляховиків Polaris MRZR. Але не більше, адже доводилося брати до уваги «національні особливості», тобто доступність вузлів і агрегатів. Вага машини виявилася меншою, ніж в «американця». За повної заправки й у повному «обвісі» вона становить майже 1,2 тонни. І це при тому, що рама виконана з «трійки». Андрій Єленін жартує, що рамою цього автомобіля можна запросто перерубати трамвай, а торсіонною підвіскою — виколупувати середніх розмірів пні. Що стосується ходової, то на відміну від «американця», в якого ходова побудована на базі підвіски Макферсона, на українському ТПК використовується торсіонна підвіска. Звичайно, таке рішення дещо обмежує можливості машини — торсіонна підвіска має менший хід падіння і підняття колеса, ніж підвіска Макферсона. Але з огляду на технічне завдання і загальні особливості експлуатації, торсіонна підвіска таки краща. З пораненим особливо не «політаєш» через рови — його потрібно впевнено і бажано без зайвих потрясінь доставити до найближчого пункту надання кваліфікованої допомоги.
В автомобілі передбачена можливість трансформації салону під різні завдання. Зокрема, у конструкцію закладена можливість розташування двох нош, які фіксуються спеціальними кріпленнями. Так само в салоні змонтовані кріплення додаткової страховки міцними пасками для фіксації пораненого. Автори передбачили все, аж до місць кріплення крапельниць.
Від ЛуАЗа в цій машині, по суті, залишився лише капот, коробка передач і підвіска. Двигун форсований, карбюраторний. Для поліпшення керованості був доданий гідропідсилювач.
Весь підкапотний простір з небезпечних кутів заброньований м’якими балістичними пакетами, наданими компанією «НВП «Темп-3000». Вибір був саме за таким типом захисту лише з однієї простої причини — враховувався кожен кілограм ваги конструкції. Головне завдання такого захисту — убезпечити двигун від можливого ураження осколками.
Нині волонтери чекають практичних випробувань свого дітища. Слід додати, що дослідний зразок ТПК українського виробництва обійшовся в десятки разів дешевше роздрібної вартості заокеанського аналога. Ось така арифметика.